Verenigingen leren van verenigingen op Associations World Congress 2018 in Antwerpen!

19-03-2018

Van 12 tot 14 maart 2018 vond in het mooie Flanders Meeting & Convention Center Antwerp het jaarlijkse Associations World Congress plaats, georganiseerd door de Association of Association Executives. Ruim 250 verenigingsprofessionals kwamen van over de hele wereld overgevlogen om het congres in Antwerpen bij te wonen. BSAE kreeg de gelegenheid, als ‘supporting organization’, om leden aan voordelige prijs deel te laten nemen. Bovendien organiseerde BSAE ook een meetup met Europese zusterorganisaties van verenigingsprofessionals.

Venster op de wereld

De wereld van Europese en internationale verenigingen mag dan op het eerste zicht een heel andere wereld lijken, het viel op dat de uitdagingen heel erg gelijklopend zijn. Zelfs al werk je binnen een geografisch veel grotere omgeving en word je geconfronteerd met verschillende talen en culturen, en moet je niet voor de hand liggende samenwerkingsverbanden realiseren, alles blijft draaien rond ledenbinding en –retentie. Hoe zorg je ervoor dat je leden ‘waarde voor hun geld’ krijgen, dat ze mekaar tijdens events willen opzoeken en ook virtueel met mekaar geconnecteerd blijven. In elk geval krijg je een boeiende inkijk op de collectieve kracht van ledenorganisaties. We bekijken binnen BSAE hoe we dat Europese/internationale venster kunnen openhouden voor onze leden.

Wat namen we voor jou mee vanop het congres? Hieronder enkele inzichten:

“Purpose gives you growth” (Alex Inchbald)

Alex Inchbald (Creative Leadership) gaf na de openingsspeech van Damian Hutt (directeur van de Association of Association Executives) het beste van zichzelf om de aanwezige verenigingsdirecteurs en -professionals te overtuigen dat alles vanuit ‘purpose’ moet vertrekken. Definieer het doel van je vereniging heel duidelijk en laat alles vanuit dat idee vertrekken. Wees ook niet bang om samen te werken met anderen! ‘Breakthroughs emerge amidst opposites!’


“Equality is about treating different people differently, not about treating people the same” (Roy Gluckman)

Equality, diversity en inclusion zijn niet enkel modewoorden. Ze leiden tot ‘purpose’. Ze zijn belangrijk, ook voor verenigingen, want ze geven toegang tot groei, tot community en tot steun.

Hij benadrukt bovendien dat gelijkheid staat voor het verschillend behandelen van verschillende mensen niet over het gelijk behandelen. Iets wat je ook aan het nadenken kan zetten over wat aan je leden te bieden. De afbeelding hieronder maakt veel duidelijk.

Enkele ideeën of tips die bleven hangen uit de verschillende break-out sessies gedurende de twee dagen:  

  • Probeer een reward system uit te bouwen voor je leden. Erkenning, enagagement en een gevoel van ergens bij te horen vallen niet te onderschatten. (Werner Bill, European Respiratory Society)
  • Zorg ervoor dat iedereen binnen de organisatie inzet op membership engagement. Betrek alle medewerkers én bestuursleden bij interactie met de leden. (Laura Fernandez Diaz, Union for International Cancer Control)
  • Zorg ervoor dat leden écht terecht trots zijn op hun vereniging, dat heeft invloed op het binnenhalen van nieuwe potentiële leden. Lidmaatschap draait ook rond kameraadschap, het opbouwen van vriendschappen en het behoren tot een club. (Jayr Bass, AOSpine)
  • Dimitri Huygen, directeur van ESSMA, de European Stadium & Safety Management Association, en BSAE-lid, benadrukte ook het belang van het creëren van een familiegevoel en ging dieper in op hoe ze door het veranderen van het lidmaatschap hun leden beter kunnen bedienen met de juiste content. Zij evolueerden van een event-driven naar een content-driven vereniging. ESSMA houdt zijn content afgescheiden van niet-leden en houdt mediapartners zoveel mogelijk buiten events, zo bewaken ze hun exclusieve informatie.  (Wil je meer weten over hoe het business model en membership model van ESSMA eruit ziet, lees dan het interview met Dimitri in Community magazine).
  • ‘Branding is all about perception’. Jeremy Haines, van Haines Mc Gregor Creative Intelligence, hielp de Institute of Brewing and Distilling, om het merk van de vereniging te verbeteren. Hij benadrukte dat emotie zeer belangrijk is bij merkontwikkeling, daarom is het belangrijk om bijvoorbeeld personae te creëren voor jouw vereniging. Maak je een brandchange door, vergeet dan zeker tijdens het veranderproces zeker niet met je (potentiële) leden, stakeholders … te blijven communiceren.
  • Vertrek voor al je verhalen en communicatie vanuit het waarom van je vereniging. Daarmee startte Julie McDonald van ITN productions haar betoog om als vereniging meer aan storytelling te doen. Zet het verhaal altijd voorop, verwijs dan naar data of cijfers! Video is daarvoor een ideaal middel.


Wil je er volgend jaar ook bij zijn voor de Associations World Congress om ervaringen uit te wisselen met internationale verenigingen? In april 2019 trekken ze naar Göteborg in Zweden.