Schrap in je aanbod ledenvoordelen

06-02-2017

Als je een verenigingsmanager vraagt wat zijn vereniging allemaal doet, dan neem je er best even een gemakkelijke stoel bij. Voor minstens een half uur volgt dan een waslijst van verenigingsactiviteiten en een keuze uit tientallen ledenvoordelen waarbij zelfs een Chinese menukaart verbleekt. Klinkt dit jou bekend in de oren?

Weinigen beseffen dat dit allesbehalve een goede zaak is. Niettemin blijkt steeds weer dat het genadeloos snoeien in het bos van het ledenaanbod, voor elke vereniging één van de moeilijkste te nemen klip is. Zoals managementgoeroe Porter het uitdrukt: “Strategie is vooral weten wat je NIET zal doen”.

Heel raar: elke Vlaming verticuteert jaarlijks zijn grasperk zodat het nieuwe gras de kans heeft om te groeien. Maar als het op ons verenigingsmanagement aankomt, dan nemen we niet graag afscheid van onze bestaande ledenvoordelen. Waarom moet je van je verenigingshart een steen maken en regelmatig het snoeimes bovenhalen?

Drie redenen om te schrappen

Er zijn meerdere redenen. Om te beginnen mik je best op één wit konijn dan op de hele nest. Je ziet met andere woorden gemakkelijker de opportuniteiten passeren. Ten tweede gaan leden en zelfs bestuursleden een scherper zicht krijgen op hun ‘Return on Investment’ (ROI) of ‘Return on Time’ (ROT).

Ten derde is het zeer belangrijk dat je regelmatig positieve feedback krijgt: elke klacht van een ontevreden lid betekent een aanslag op de interne motivatie. Dit geldt trouwens zowel voor de staf als voor leden die zich vrijwillig inzetten voor het goede verenigingsdoel. Een leuke reactie zorgt dan weer voor een boost binnen jouw organisatie.

Ben jij de beste van de klas?

Voor elke reden waarom iemand lid wordt zijn er tien om het lidmaatschap op te zeggen. Als een vereniging niet excelleert in de diensten die ze aanbiedt, dan stelt ze zich bijzonder kwetsbaar op. De kunst bestaat eruit om als vereniging voortdurend de vraag te stellen: “Zijn we BIC (Best in Class), of met andere woorden, excelleren we in wat we aanbieden?”

Tot slot zijn er nog communicatieredenen om regelmatig te snoeien: bij de ledenprospectie riskeer je immers dat de doelgroep door ‘de bomen het bos niet meer ziet’. Vooral bij ‘koude’ prospectie, waarbij je mensen aanschrijft die nooit eerder te maken hebben gehad met jouw vereniging, is dat een belangrijk issue.

BSAE workshop: ‘Succesvol verenigingsmanagement in 5 stappen’

Leer in één dag hoe je de kern van je vereniging tegen het licht houdt. Luc Ardies vertelt je met praktijkvoorbeelden over het verschil tussen missie, visie en strategie. Hoe vertaal je de strategische krachtlijnen van je vereniging naar concrete doelstellingen? Wat zijn de klassieke valkuilen? Schrijf je nu in voor de workshop op 16 februari 2017 in Gentbrugge.