Hoe lokken ledenbladen lezers?

14-02-2017

Hoe betrekken verenigingen hun leden in hun blad? Benaderen ze de leden rechtstreeks of komen die nauwelijks aan bod? De relatie tussen de redactie en leden is eerder ‘koel’, blijkt  uit analyse van enkele ledenbladen.

Een ledenblad kan haar leden op verschillende manieren betrekken. Lezersrubrieken, wedstrijden, prijsvragen of gewoon hun verhaal laten doen, zijn klassieke middelen. Maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden, blijkt na een  onderzoek van 19 magazines van beroepsverenigingen, sectororganisaties en federaties. En een lid, die spreekt u al aan op de cover.

Cover

De cover is het instapmoment voor de lezer. Een goede cover zegt: bekijk dit blad, lees het! Het beeld op de cover weerspiegelt niet altijd letterlijk het onderwerp van een magazine. Toch is het zo dat mensen graag naar mensen kijken. En omdat ledenbladen nu eenmaal het lid centraal zetten, is de kans groot dat dit ook zo is op de cover. Of toch niet? Zeven bladen van de negentien plaatsten een lid op de cover, zes gaven hun voorkeur voor een stockfoto.

De federatie die de meest opmerkelijke covers maakt, is Formaat Jeugdhuiswerk Vlaanderen. Zij publiceren altijd een foto van hun leden en bij het logo staat ook het mailadres. Een open deur voor de jongeren om hen te contacteren.

Inhoudstafel

De inhoudstafel weerspiegelt de sfeer van het hele blad. Beelden die de opsomming van de artikels ondersteunen, zijn onmisbaar. Liefst van mensen die in het magazine aan het woord komen. Tien magazines deden dit, waarvan drie het beeldmateriaal aangrepen om met een intro of een quote de lezer in het magazine te trekken.

Voorwoord

Bijna 80 procent van de ledenbladen publiceert een voorwoord. In vier magazines is het de voorzitter die het woord richt naar de lezer, in drie magazines de hoofdredacteur, in twee de gedelegeerd bestuurder en in drie de secretaris. Alleen in het ledenblad Lokaal, het maandblad van de lokale besturen schrijft directeur Mark Suykens het stuk. Vijf ledenbladen ventileren hier hun opinie en kaarten een probleemsituatie in hun sector aan, vijf vertellen gewoon de korte inhoud en vier grijpen hier de kans om een evenement of een zelfgekozen onderwerp naar voor te schuiven.

Van de vijf auteurs die kozen voor een opiniestuk, deden vier een oproep naar hun leden om deel te nemen aan de discussie. Jean-Charles Wilbo, voorzitter van Voka Halle-Vilvoorde plaatste een generiek mailadres onder zijn handtekening. Johan Van Bosch, algemeen secretaris Landbouw-Service gaf zijn persoonlijk mailadres en Lode Verkinderen, secretaris generaal bij Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) noteerde onderaan zijn voorwoord zijn twitteradres.

Een goed voorwoord bevat een verhaal dat de lezer bij hun nekvel grijpt vanaf de eerste zin. Maar verhalen schrijven is een stiel apart. Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ pakt het anders aan. Zij spreekt meteen de lezer aan met het woordje ‘u’. Zij is de enige die de leden persoonlijk confronteert met een vaak voorkomend probleem.

U of jij

Spreek ik de lezer aan met ‘u’ of met ‘je’, dat is een vraag die deelnemers van de 2Mpact Academy tijdens de workshops regelmatig vragen. Het antwoord is heel eenvoudig. Dat beslist u zelf. Hoe ziet u de relatie tussen uw vereniging en de leden? Eerder afstandelijk of spreekt u uw leden liever met de voornaam aan?

Vijf magazines kiezen ervoor om de lezer aan te spreken met ‘u’, zes met ‘jij’ en zes wisselen tussen ‘u’ en ‘je’. Twee ledenbladen spreken de leden nooit rechtstreeks aan.

Aansprekend of niet

In hoever spreken de artikels in het magazine de lezer persoonlijk aan? Opvallend hierbij is dat er geen verband is tussen het gebruik van ‘je’ en de algemene stem van het magazine. De redactie van META, het tijdschrift voor bibliotheek & archief heeft voor de ‘je’-vorm gekozen. Regelmatig spreken ze hun leden zo aan in de intro, maar niet in de inhoud. Ook maken ze beperkt gebruik van getuigenissen van leden.

Elf ledenbladen houden hun leden liever op afstand. Ze vragen de mening van hun leden zelden. Sommigen verkiezen liever een expert of iemand die bij de vereniging werkt. Nieuws, informatiestukken en achtergrondartikels voeren de boventoon.

Keurkrant (Keurslagers),  Onze Passie (Bakkers Vlaanderen) en Formaat magazine (Formaat Jeugdhuisnetwerk Vlaanderen) laten hun leden op bijna iedere pagina horen. De Keurkrant en Onze Passie zetten in elke editie leden in de kijker, samen met hun producten en diensten.

Leden een stem geven

Hoe leiden ledenbladen hun leden door het blad? Op de eerste plaats staat de promotie van evenementen. Vooral Klankbord, het magazine van Vlamo, de portaalsite over de amateurmuziek in Vlaanderen vult meer dan de helft van haar bladzijden met aankondigingen van evenementen en wedstrijden. Andere veelgebruikte methodes zijn: leden aan het woord laten bij diepgaande artikels, op bezoek gaan bij leden, hun producten of diensten in de kijker zetten en een agenda publiceren achteraan het blad.

1. Discussieer mee-pagina

Bakkers Vlaanderen heeft in haar blad Onze Passie de rubriek ‘Mijn gedacht’. Op die pagina uit een lid zijn mening over wat leeft binnen zijn wereld.

2. Meer info gewenst?

Vlaams tijdschrift voor Sportbeheer van het Vlaams Instituut voor Sportbeheer (ISB) publiceert bij elk artikel niet alleen de naam van de auteur, maar ook zijn of haar persoonlijk e-mailadres.

3. Vragen van leden beantwoorden?

Metaal, het magazine van de Vlaamse Metaalfederatie voor de KMO (VLAMEF) beantwoordt een vraag die leden regelmatig stellen. Jammer genoeg staat hier geen oproep bij die leden aanmoedigt vragen te posten.

4. Stelling voorleggen aan leden

Lokaal, het maandblad van de lokale besturen stimuleert haar leden om hun mening over een stelling te tweeten. De beste reacties worden opgenomen in de publicatie.

5. Tips voor klanten

Textielverzorging, het ledenblad van de Federatie van de Belgische Textielverzorging denkt niet alleen aan haar leden, maar ook aan de relatie tussen hun leden en klanten. Het magazine staat boordevol tips die de communicatie tussen beide partijen verduidelijkt.