“Digitale industrialisering als sleutel voor ledenactivering” - Dominique De Cooman, Dropsolid-CEO

15-05-2017

BSAE ging onlangs op bezoek bij Dropsolid in Gent om te praten over haar digitale toekomstvisie en de relevantie voor verenigingsmanagement. Dropsolid zet in op digitaal ondernemerschap voor zelfstandigen, kmo’s én grote bedrijven en organisaties. Een webbureau, dus? “Toch niet, de vork zit helemaal anders in de steel”, lacht Dominique De Cooman, CEO en mede-oprichter. “Die opmerking horen we vaker, maar voor een groei van 2 naar 50 medewerkers in vier jaar tijd heb je echt wel een grondige visie en bijhorende strategie nodig.     

“Steven (Pepermans, mede-vennoot, red.) en ikzelf zijn vier jaar geleden begonnen met Dropsolid vanuit het geloof dat we digitaal ondernemen makkelijker konden maken, op allerlei niveaus. Daarbij hebben we beslist om qua achterliggende technologie radicaal te kiezen voor Drupal, een van oorsprong Belgische uitvinding die licentievrij is en wereldwijd wordt ondersteund. Daarnaast zweren we heilig bij strategie en analyse vooraf. Cru gezegd: zomaar websites bouwen doen we niet - we willen dingen creëren die vanaf dag één impact genereren en waarde opbrengen. En dat kunnen we alleen maar door slim strategisch te denken en met innovatieve producten voor de dag te komen. In het digitale ondernemerslandschap van vandaag gaat het al lang niet meer om het neerzetten van een potige website, maar over het creëren van waarde en ondersteuning met verantwoording voor elke geïnvesteerde euro.”, aldus Dominique De Cooman.

Alle leden online bij Boerenbond

Gevraagd naar de relevantie voor de BSAE-leden, ligt de kracht voor sectororganisaties volgens De Cooman in doorgedreven standaardisering en industrialisering. “Neem nu Boerenbond, één van onze grotere klanten. Zij vormen een perfect voorbeeld van een koepelorganisatie die haar leden ondersteunt met hun digitale ondernemerschap en online groei. Naast training en consulting hebben we voor Boerenbond een multisite-platform ontwikkeld dat koepelorganisaties in staat stelt om hun leden makkelijk een eigen website te laten aanmaken. Alles is gestandaardiseerd en centraal te beheren, met daarnaast de flexibiliteit voor de leden om zelf inhoud, foto’s en functionaliteiten toe te voegen waar nodig. Die centralisatie werkt uiteraard fiks kosten- en tijdbesparend – vandaar de term ‘industrialisering’ van webervaringen. We zien dat consolidatie door centralisering van het webplatform geen beperking vormt, maar net vrijheid biedt: leden genereren nu zelf meer digitale inhoud dan ooit tevoren. We zagen dat Boerenbond een sterk ondersteunende functie had tegenover haar leden, en dat ligt helemaal in lijn met de ondersteunende en faciliterende rol die ook wij willen bieden aan onze klanten.”       

Benieuwd naar meer over de aanpak van digitale industrialisering bij Boerenbond, naast een heleboel andere tech-inzichten en info over de GDPR?

Kruis dan zeker de BSAE Tech Day op 30 mei 2017 (van 16u tot 19u) aan in uw agenda. Inschrijven kan hier.

Bekijk hier ook het filmpje met Dominique De Cooman, CEO Dropsolid.