Communitybuilding: hoe zorg je voor hechte ledenbinding?

Wanneer?

Donderdag 20 april 2017 van 13u00 tot 17u00

Een ‘perfect fit’ vinden tussen wat leden willen en wat ze krijgen van hun vereniging of community, is de kernboodschap van deze inspiratiesessie. En dat is minder evident dan je zou denken. Leden zijn grillige wezens waar de organisatie moeilijk vat op krijgt. De sterk veranderende socio-economische en maatschappelijke context is uiteraard ook niet echt een hulp.

De  ‘what’s in it for me’ is doorslaggevend geworden – leden zijn veeleisend, mondig en niet bang om te verkassen. Organisaties moeten zich dus bezinnen over hoe ze hun leden blijvend kunnen binden. Op de eerste plaats is een grondige kennis van het proces van ‘lid worden’ en ‘lid zijn’ essentieel, en niet alleen vanuit het standpunt van de organisatie maar ook hoe leden dit ervaren. Nochtans zijn er heel wat opportuniteiten om tot een echte win-winsituatie te komen…

Deze sessie, door een vorige deelnemer als ‘een ware eye-opener’ omschreven, biedt aan de hand van bevattelijke modellen en concrete cases een leidraad om de ledenbinding binnen uw organisatie sterker en duurzamer te maken, maar vooral om te zorgen dat iedereen winnaar is.

Welke inzichten neem je na deze sessie mee naar huis ?

  • Ledenwerking is meer dan lidgelden innen: hoe positioneert ledenwerking zich binnen de werking van de organisatie; hebben we leden echt nodig?
  • Lid worden is geen gebeurtenis maar een proces: hoe pakken we dat aan?
  • Eens lid geworden stopt het niet: hoe omgaan met de complexe ‘levenscyclus’ van een lid?
  • Hoe hard moeten we ons inzetten om van alle leden actieve leden te maken?
  • Hoe pakken we ledenvoordelen en gepersonaliseerde ‘diensten’ aan: wat moet een organisatie wel en niet doen voor haar leden?
  • Tips en tricks om leden beter te bedienen en te binden:  bv. tools zoals CRM, enquêtering, maar ook menselijke interventies (fideliteitsaanpak)
  • Hoe kunnen we de inzet en de kennis van leden op een efficiënte manier aanwenden voor de organisatie (member-sourcing) en van het ‘lid-zijn’ een echt win-win maken?

Update: In het bijzonder komen de volgende 2 zaken aan bod:

  • Hoe zet je de leden en hun kennis en expertise in om niet alleen de organisatie te helpen, maar vooral om tot een grotere ‘what’s in it for me’ te komen? Om dat alvast heel concreet te maken zal Sylvie Baert, coördinator/stafmedewerkster bij VMx (Beroepsvereniging van milieuprofessionals) een korte toelichting brengen over de acties die VMx onderneemt op dat vlak. Een goede start voor het interactieve deel van de masterclass.
  • In Nederland spreekt men binnen het concept van Vereniging 3.0 over marktwerking als uitdaging voor de vereniging. Met andere woorden niet enkel de leden zelf ‘bedienen’ maar hen ook helpen met de manier waarop zij naar hun klanten toe werken. Een uiterst interessant vraagstuk en stof om even van gedachten over te wisselen!

Toegang

Waar?

De Punt, Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge

Opmerking

Prijs?

300€ voor BSAE-leden (excl. btw)
320€ voor collega's van BSAE-leden (excl. btw)
360€ voor niet-BSAE-leden (excl. btw)

Het aantal plaatsen is beperkt tot 10 personen. Zo krijgt iedere deelnemer individueel de kans om aan bod te komen en optimaal bij te leren.

Er snel bij zijn is dus zeker de boodschap!